مسافرت رفتن. کاوش کنید، سفر و گردشگری

مسافرت رفتن. کاوش کنید، سفر و گردشگری

مسافرت رفتن. کاوش کنید، سفر و گردشگری

مسافرت رفتن. کاوش کنید، سفر و گردشگری

«کسوف»

سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱ ب.ظ
«کسوف» به اینجا تغییرمسیر دارد. برای سایر استفاده‌ها، کسوف (ابهام‌زدایی) را مشاهده کنید.
خورشیدگرفتگی سال ۱۹۹۹ در فرانسه
خورشیدگرفتگی ۲۰ مرداد ۱۳۷۸ (۱۱ اوت ۱۹۹۹م) بعنوان آخرین خورشیدگرفتگی کامل در قرن بیستم میلادی بود. منطقهٔ خورگرفت کامل، ناحیهٔ سیاه بسیار کوچکی که در مرکز خورشیدگرفتگی جزیی در تصویر مشخص است از ایران نیز می‌گذرد.

خورشیدگرفتگی یا کُسوف (نام قدیمی‌تر خورگیر و خورگرفت[نیازمند منبع]) وقتی رخ می‌دهد که سایهٔ ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه از دید قسمت‌هایی از کرهٔ زمین، قرص ماه روی قسمتی از قرص خورشید را بپوشاند.[نیازمند منبع]

این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که زمین و ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست یا تقریباً در یک خط راست قرار بگیرند و این شرایط تنها در زمان مقارنه یامحاق ماه ممکن است برقرار گردد. گرفتگیِ کلّی خورشید، یکی از منظره‌های بسیار زیبای طبیعت است.

تاریخ امروز

تاریخ امروز ایران,تاریخ امروز میلادی,تاریخ میلادی امروز,تاریخ امروز و مناسب های امروز,تاریخ امروز

تاریخ امروز و تاریخ میلادی و مناسبت های امروز,تاریخ امروز ایران,تاریخ امروز میلادی,تاریخ میلادی امروز,تاریخ امروز و مناسبت های امروز,تاریخ امروز

برای ارائه تعریف دقیق نجومی خورشیدگرفتگی، باید به تعاریف زیر توجه نمود:

  • گذر (ستاره‌شناسی): هرگاه از دید یک ناظر، یک جسم آسمانی که در ظاهر کوچکتر است از مقابل یک جسم آسمانی که در ظاهر بزرگتر است عبور نماید، گذر جسم اول (از مقابل جسم دوم) رخ داده‌است.
  • اختفاء (ستاره‌شناسی): هرگاه از دید یک ناظر، یک جسم آسمانی که در ظاهر بزرگتر است از مقابل یک جسم آسمانی که در ظاهر کوچکتر است عبور نماید، اختفاء جسم دوم (توسط جسم اول) رخ داده‌است.
  • گرفت (ستاره‌شناسی): هرگاه یک جسم آسمانی از خلال سایهٔ یک جسم آسمانی دیگر عبور کند، گرفت جسم اول (توسط جسم دوم) رخ داده‌است.

بر اساس این تعاریف نجومی، هرگاه ماه از میان زمین و خورشید عبور نماید و سایهٔ ماه روی قسمتی از زمین بیفتد هم اختفاءِ خورشید توسط ماه رخ داده‌است و هم گرفتِ زمین توسط ماه رخ داده‌است. با وجودِ این، چنان‌که از قدیم به رخ دادن این پدیده خورشیدگرفتگی گفته می‌شده‌است، هنوز هم از این نام استفاده  می‌شود.

  • ساهارا ساهارا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی