مسافرت رفتن. کاوش کنید، سفر و گردشگری

مسافرت رفتن. کاوش کنید، سفر و گردشگری

مسافرت رفتن. کاوش کنید، سفر و گردشگری

مسافرت رفتن. کاوش کنید، سفر و گردشگری

ثبت انتقال چک در سامانه صیاد

جمعه, ۱۹ دی ۱۳۹۹، ۰۱:۳۸ ق.ظ

ثبت انتقال چک در سامانه صیاد،آدرس سایت سامانه صیاد،صفحه اصلی صیاد ثبت چک

ابزار وبلاگ اخبار:ثبت انتقال چک در سامانه صیاد آدرس سایت سامانه صیاد صفحه اصلی سامانه صیاد ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملی آدرس سامانه صیاد ثبت نام در سامانه صیاد ثبت چک در صیاد سامانه ثبت چک صیادی

گروه اقتصادی: بانک مرکزی در صفحه اختصاصی خود در فضای مجازی اعلام‬ کرد: از هفته آتی قابلیت ثبت چک در سامانه صیاد به صورت اختیاری فراهم می‌شود.بر این اساس، با عرضه چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید که زمان انتشار آن توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد، طبق قانون ثبت در سامانه صیاد برای این نوع از چک‌ها، اجباری خواهد شد.

همچنین بخوانید:

همچنین بخوانید:

مدیریت منابع انسانی دکتر آرین قلی پور دانلود کتاب اقتصاد خرد محسن نظری pdf دانلود کتاب صوتی قدرت عادت دانلود کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن دانلود کتاب صوتی مردی به نام اوه روش تحقیق در علوم رفتاری زهره سرمد چگونه باسنی بزرگ داشته باشیم دانلود سریال قورباغه خرید بک لینک خرید بک لینک خرید رپورتاژ آگهی خرید بلیط هواپیما عکس پروفایل تاریخ امروز کد متن متحرک برای وبلاگ کد جستجوگر گوگل برای وبلاگ دانلود سریال جیران

به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، احمدی آذر در گفت و گویی به موضوع نقل و انتقال چک بر اساس قانون جدید اشاره کرد و گفت: به منظور افزایش سطح امنیت چک و حفظ و ارتقاء جایگاه آن در نظام های پرداخت و کسب و کارها، در قانون جدید چک تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شده است. از این پس صادر کننده چک ملزم است پس از صدور چک اطلاعات چک صادر شده را همراه با اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کند.

وی افزود:  دریافت کننده چک نیز در صورتی که بخواهد چک را به شخص دیگری منتقل کند باید اطلاعات را در این سامانه به ثبت برساند. با این اقدام عملا ظهر نویسی چک که پیش از این به صورت دستی انجام می شد حذف و هر گونه نقل و انتقال از طریق سامانه صیاد انجام می شود که جزئیات نحوه انجام فرآیند آن در آینده نزدیک به اطلاع مشتریان محترم خواهد رسید.

رییس اداره روابط عمومی بانک تجارت از راه اندازی سیستم چک الکترونیک توسط بانک مرکزی در آینده نزدیک خبر داد و یادآور شد: با توجه به کاربرد بسیار زیاد چک در مبادلات روزمره در صورت راه اندازی چک الکترونیک، چک های کاغذی فعلی همچنان در چرخه مبادلات باقی خواهند ماند.

احمدی آذر در خاتمه گفت: چک الکترونیک به سادگی توسط بانک‌ها صادر می‌شود. مشتریان بانک ها می‌توانند از طریق کارتابلی که در اختیار  آنها قرار می گیرد، اقدام به صدور چک کنند. گیرنده چک نیز از طریق کارتابل خود می‌تواند آن را مشاهده و از بانک وصول مبلغ چک را درخواست کند و یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد.

بانک مرکزی و شبکه بانکی به منظور اجرای قانون جدید، تمهیدات لازم را برای ثبت چک در «سامانه صیاد» توسط دارندگان چک فراهم کرده است، لازم به ذکر است کارسازی چک تا اطلاع ثانوی به روال سابق همچنان ادامه دارد.

تهران – اقتصاد برتر – ۷ آذر ۹۹

به نقل از روابط عمومی بانک‌مرکزی، به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای اجرای ماده ۲۱ مکرر قانون «اصلاح قانون صدور چک»، مصوب مورخ سیزدهم آبان‌ماه یک‌هزار و سیصد و نود و هفت «مجلس شورای اسلامی»، نسبت به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و درگاه‌های ارتباطی به منظور اجرای تکالیف قانونی برعهده نظام بانکی کشور اقدام و امکانات لازم برای ایجاد دسترسی صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک را به سامانه صیاد فراهم کرده است.

باتوجه به این که به موجب مفاد ماده یادشده صدور و انتقال هر برگه چک مستلزم ثبت در «سامانه صیاد» است، از تاریخ بیست و دوم آذرماه سال‌جاری، صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک موارد زیر را مدنظر قرار دهند:

۱- بر اساس تبصره ۱ ماده فوق، از تاریخ ۲۲‏ آذر ماه ۱۳۹۹ ضروری است تمام چک‌ها در وجه ذینفع مشخص صادر شوند. همچنین ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت‌نویسی چک خواهد بود.

۲- تمام دارندگان دسته چک موظفند پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده آن (شامل شناسه‌ملی‏/کدملی ذینفع، مبلغ و تاریخ سررسید) در «سامانه صیاد» ثبت کنند. بدین منظور صادرکننده چک می‌تواند از طریق درگاه‌های نوین بانک افتتاح‌کننده و نگهدارنده حساب جاری وی (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) و یا برنامک‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور به سامانه یاد شده دسترسی داشته و نسبت به ثبت چک اقدام کند.

شناسایی صادرکننده چک و حصول اطمینان از ثبت اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرایند احراز هویت توسط بانک و یا برنامک موبایلی است، که احراز هویت در برنامک‌های موبایلی به صورت زیر انجام می‌شود:

الف‏- انطباق شماره تلفن صادرکننده چک با کد ملی وی؛
ب‌- استفاده از یکی از کارت‌های بانکی صادرکننده چک.
به عبارت دیگر صادر کننده چک می‌تواند با به کارگیری یکی از کارت‌های بانکی خود که توسط بانک صادرکننده چک در اختیار وی قرار گرفته و با استفاده از سیم کارت ثبت شده به نام وی، اقدام به ثبت اطلاعات چک در «سامانه صیاد» کند.

۳- به منظور بررسی صحت اطلاعات چک ثبت شده، دریافت‌کننده چک امکان اخذ استعلام از «سامانه صیاد» را داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات ثبت شده با اطلاعات مندرج در برگه چک نسبت به تائید اطلاعات چک دریافتی اقدام می‌کند. همچنین چنانچه دریافت‌کننده چک پس از تائید اطلاعات آن، متمایل به انتقال چک به شخص دیگری باشد، این امکان در سامانه یاد شده با ثبت مشخصات ذینفع جدید (ثبت شناسه‏/کدملی وی) ‌برای وی فراهم است.

شناسایی دریافت‌کننده چک و حصول اطمینان از تائید اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرایند احراز هویت توسط بانک و یا برنامک موبایلی است، که احراز هویت در برنامک‌های موبایلی به صورت زیر انجام می‌شود:

الف‏- انطباق شماره تلفن دریافت‌کننده چک با کد ملی وی؛
ب‌‏- استفاده از یکی از کارت‌های بانکی دریافت‌کننده چک.
به عبارت دیگر دریافت‌کننده چک می‌تواند با به کارگیری یکی از کارت‌های بانکی متعلق به خود و با استفاده از سیم کارتی که به نام وی ثبت شده‌است، اقدام به تایید اطلاعات چک و یا انتقال آن به شخص دیگر در سامانه صیاد کند.

با توجه به اهمیت چک در مبادلات تجاری کشور به عنوان یکی از ابزارهای پرداخت غیرنقدی و مهم در نظام پرداخت کشور، نظرداشت معضلات و مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا برای برخی از کسب‌وکارها و همچنین در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد فرصت مناسب به منظور برقراری ارتباط عموم مردم با سامانه صیاد، ضمن تاکید بر ضرورت ثبت اطلاعات چک توسط صادرکنندگان آن در سامانه ذکر شده براساس روال اجرایی تمهید شده به شرح فوق، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور حداکثر تعامل و همکاری لازم را با عموم مردم به منظور پیشگیری از بروز هرگونه چالش‌های احتمالی ناشی از اجرای فرایند ثبت و نقل ‌و انتقال چک را به عمل می‌آورد و کارسازی چک‌ها تا اطلاع ثانوی همانند گذشته تداوم می‌یابد.

 

 

  • ساهارا ساهارا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی